УКРАЇНСЬКА ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА ХХ СТОЛІТТЯ.
ОЗНАКИ:
1.
Панування
модернізму та постмодернізму.
2.
Виникнення
нових видів (зокрема кінематографу).
3.
Нові
форми синтезу мистецтв (кольоромузика, арт-терапія).
4.
Нові
художні явища (net-культура).
Етапи:
1.
Перші
десятиліття – соціальні зміни та модерністські експерименти.
Українізація освіти,авангардизм (абстракціонізм,
експресіонізм) поряд з реалізмом, україномовна преса, періодичні видання,
численні професійні і аматорські колективи.
«Епоха
І.Дунаєвського», П.Тичина, Л.Курбас, М.Хвильовий., К.Малевич, монументи
М.Бойчука, архітектура В.Городецького.
2.
А)Довоєнні
десятиліття - «розстріляне Відродження».Замість вільних угруповань митців – єдині спілки
(художників, композиторів, письменників).
Б) Роки ІІ Світової
війни. Знищення та вивезення культурних артефактів.
В)Роки повоєнної
розрухи – СОЦРЕАЛІЗМ (насаджування культурно – політичної ідеології через
офіційне мистецтво).
Тема патріотизму, героїзму. М.Рильський, П.Тичина, В.Сосюра, М.Дерегус,
О.Шовкуненко, О.Довженко, Л.Биков, Б.Лятошинський, Л.Грабовський.
3.
«Шістдесятники», т. з. часи «застою»(70 – 80р.р.). - український андеграунд – альтернатива
соцреалізму. Епоха «відлиги»(50
– 60р.р.) - В.Симоненко і Л.Костенко, В.Сильвестров, М.Приймаченко, К.Білокур.
4.
Національно
– культурне відродження у часи незалежності, перші паростки КІБЕРКУЛЬТУРИ. «+» Радіо,
телепрограми пропагують художні цінності. «-» Реклама та індустрія розваг пропагують
квазіцінності – прагматизм, меркантильність, кіч, бездуховність, стереотипи,
штампи.
2.Авангардизм –назва різних течій сучасного мистецтва, що прагнуть
докорінного оновлення мистецтва.
4.Модерн – (сучасний) стиль європейського мистецтва кінця ХІХ –
початку ХХ століття, для якого характерні
лаконізм форм, створення незвичайних декоративних елементів.
1.Модернізм – загальна назва течій у мистецтві ХХ ст.., яким
властиві заперечення реалізму, пошук нових естетичних ідеалів.
3.Постмодернізм – мистецький напрям, що прийшов на зміну модернізмові,
спрямований проти безликості.
5. Абстракціонізм- безпредметне мистецтво, одна з течій авангардистського
мистецтва. Виникла на початку ХХ ст. А. не відображує предмети реального світу,а
надає настрій використовуючи геометричні фігури, лінії, кольорові плями, тіні та тіні (скульптура і живопис).
6. Експресіонізм- течія епохи модернізму,що відтворює не стільки дійсність,
скільки емоційній стан автора.
АРХІТЕКТУРА.
Неостилі:
МОДЕРН: індивідуалізація, асиметрія, природні форми та
вигадливі лінії, вільне планування, нові матеріали (метал, скло, бетон),
художнє оформлення дверей, сходів, балконів, поєднання реального з
фантастичним.
(Національний банк,
музей в Полтаві,
Бессарабський ринок,
будинок з химерами В.Городецького).
КОНСТРУКТИВІЗМ: чітке призначення кожної деталі, цілковита відсутність
декору, прості геометричні форми, великі гладкі поверхні, пласкі дахи
(ДніпроГЕС).
ЕКЛЕКТИКА: поєднання різних стилів. В Україні мала ознаки соцреалізму
(стиль, що оспівував досягнення соціалізму)- гігантоманія, помпезність (як
ознаки могутності держави)- Кабінет Міністрів,
Верховна Рада,
Міністерство
закордонних справ (зруйнування Михайлівського собору і Трьохсвятительської
церкви).
Постмодернізм :використання сучасних конструкцій та матеріалів
(металево - пластикові).
Палац спорту,
палац культури «Україна»,
Донбас-арена
станції
метрополітену,
готелі,банки.
Готель "Хайят".
Кінець ХХ ст.-відбудова релігійних споруд (візантійський стиль і
українське бароко).
Головна культурно – екологічна
проблема- гармонізація
нової забудови з природними ландшафтами та історико – архітектурними памя’тками.
Міста-музеї –Київ, Львів,
Одеса, Чернігів, Чернівці, Кам’янець-Подільський.
Скульптура.
Як в архітектурі (соцреалізм замість модернізму). Тільки з 80-х в ній
відновлюються модерністські пошуки митців.
Головна тема – портрети укр. митців.
Скульптори: Галина Кальченко –
1.
Холм слави в Черкасах.
2. Памятник Лесі Українці в
Києві(Шевч. премія).
3. Катерина Білокур.
Валентин Борисенко –
1.Пам'ятник
І.Франку у Львові (у співавторстві)
2.
Памятник І. Федорову у Львові.
Іван Кавалерідзе –
1. Памятник Кн.
Ользі.
2. Памятник Артему в
М. Артемівську.
3. Памятник Я.
Мудрому.
Скульптурна Шевченкіана
Де є українці, там з являється і пам ятник Т.Шевченку. Чимало з них
створено у 20 ст.
1.
І.Кавалерідзе: в
Ромнах,
і в Полтаві (кубофутуризм).
2.
У Харкові
(соцреалізм з його героїзованим монументалізмом).
3.
У Києві
(соцреалізм).
4.
У Каневі(соцреалізм).
5.
У Донецьку.
6.
У Буенос-Айресі.
7.
У Вашингтоні.
8.
У Римі.
ГРАФІКА.
Книжки, журнали, портрети,
марки, плакати.
Основоположник – Георгій Нарбут.
Його особливості – поєднання українського бароко (нац. тематика),
російського реалізму і химерного модерну.
Перші українські радянські
книги – «Мистецтво», «Зорі», «Солнце труда».
Георгій Нарбут був творцем українського державного герба
й печаті, грошових купюр і поштових марок. Йому належать дивовижні архітектурні
краєвиди.
Михайло Жук –
символізм.
Олена Кульчицька –
пейзажі з використанням різних технік.
Василь Єрмілов – конструктивізм і кубізм.
Михайло Дерегус –
соц.. реалізм.
Анатолій Базилевич
–«Енеїда».
ЖИВОПИС.
Европейський
авангард. Його поєднали з барвистістю народної творчості.
Казимір Малевич
Іван Марчук (власна манера)
Федір Кричевський
Реалісти – імпресіоністи: Олександр Мурашко
Архіп Куїнджі
Катерина Білокур (укр.. нар.декоративний ж.)
Марія Приймаченко(народний примітив, наївне мистецтво).
Доброго вечора Вам, пані Ірино.
ОтветитьУдалитьГотую книгу до 200-річчя нашого Т.Шевченка.
До книги приєднались українці зі всього світу, автори інших національностей та Шевченківські лауреати.
Надіюсь, що Вам теж стане цікавим наша спільна, народна книга. Можливо Ви скажете кілька речень про творчість Кобзаря чи про його життя, чи про його значення для українців. Якщо стане цікавим, напишіть мені k.kapelka@mail,ru пришлю концепт.